Lean Startup w HL Tech

szkolenia Lean Startup w HL Tech

Czy znasz miejską legendę o żółtym walkmanie Sony? Historia ta, ma nam pokazać niebezpieczeństwo pytania naszych klientów o deklarację zakupu danego produktu. W tym przypadku, chodziło o nowy, żółty – bardziej “sportowy” – model walkmana. Grupa fokusowa stwierdziła, że pomysł im się podoba i są chętni do zakupu. Jednak, gdy Sony wyprodukowało tego walkmana, nikt nie chciał go nabyć. 

Jak więc możemy uniknąć podobnych pułapek, starając się zrozumieć naszych klientów i ich potrzeby, ale nie pytając ich wprost? Na to właśnie pytanie odpowiada koncepcja Lean Startup! 

Lean Startup mówi o tym, w jaki sposób projektować niskokosztowe eksperymenty, które pozwolą zweryfikować dowolną hipotezę dotyczącą zachowania użytkownika, bądź klienta.

Dzisiaj w HL Tech odbyły się otwarte warsztaty, podczas których stosowaliśmy podejście Lean Startup. Uczestnicy warsztatów zostali podzieleni na grupy. Poprosiliśmy każdą grupę, aby zastanowiła się nad potencjalnym produktem i potrzebą, którą może on spełniać, a następnie sformułowała hipotezę i zaprojektowała eksperyment,  który pomoże ją  szybko zweryfikować. Wśród hipotez znalazły się następujące:

  • właściciele zwierząt będą korzystać z możliwości wynajęcia opiekuna dla zwierząt online, 
  • pracownicy zdalni w podobnych lokalizacjach, chcą się spotkać osobiście na kawę, 
  • właściciele zwierząt są skłonni zapłacić więcej za możliwość personalizacji gadżetów dla swoich ulubieńców.

Główne wnioski z warsztatów?

  • Nie jest łatwo zdefiniować sensowną hipotezę. Grupy poświęciły tej części dużo czasu, starając się znaleźć wartość dla potencjalnych użytkowników oraz właściwe pytanie lub problem, który chcielibyśmy im pomóc rozwiązać.
  • Niektóre grupy straciły z oczu swoją hipotezę i skupiły się na próbach wprowadzenia na rynek swojego wymarzonego produktu, pytając o opinie, zamiast próbować zweryfikować hipotezę poprzez obserwację naturalnego zachowania potencjalnych użytkowników.
  • Wiele miar, które zaprojektowaliśmy na początku, okazało się miernikami „próżności”. Musieliśmy je zatem przeanalizować i przedefiniować, tak aby rzeczywiście dały nam odpowiedź na pytanie zawarte w hipotezie. Przykładem takiej próżnej metryki, może być  liczba odwiedzających naszą stronę www, jeśli chcemy zbadać hipotezę, że  właściciele zwierząt będą korzystać z możliwości wynajęcia opiekuna dla zwierząt online. W tym przypadku, lepszą metryką, która potwierdza potrzebę użytkowników jest to, ile było zarezerwowanych online usług opieki nad zwierzętami domowymi przez tą stronę www.
  • Zbudowanie makiety produktu i zaprezentowanie jej potencjalnemu klientowi,  może pomóc ujawnić luki w Twojej hipotezie, a także metrykach. Dzięki temu uzyskasz wgląd w  potencjalne problemy Twoich użytkowników, a może nawet odkryjesz, że prawdziwa wartość dla Twojego klienta znajduje się w zupełnie innym miejscu niż oczekiwałeś.

Chcesz również poznać metodę Lean Startup? Weź udział w moim szkoleniu