Lean Startup w HL Tech

szkolenia Lean Startup w HL Tech

Czy znasz miejską legendę o żółtym walkmanie Sony? Historia ta, ma nam pokazać niebezpieczeństwo pytania naszych klientów o deklarację zakupu danego produktu. W tym przypadku, chodziło o nowy, żółty – bardziej “sportowy” – model walkmana. Grupa fokusowa stwierdziła, że pomysł im się podoba i są chętni do zakupu. Jednak, gdy Sony wyprodukowało tego walkmana, nikt nie chciał go nabyć. 

Jak więc możemy uniknąć podobnych pułapek, starając się zrozumieć naszych klientów i ich potrzeby, ale nie pytając ich wprost? Na to właśnie pytanie odpowiada koncepcja Lean Startup! 

Lean Startup mówi o tym, w jaki sposób projektować niskokosztowe eksperymenty, które pozwolą zweryfikować dowolną hipotezę dotyczącą zachowania użytkownika, bądź klienta.

Dzisiaj w HL Tech odbyły się otwarte warsztaty, podczas których stosowaliśmy podejście Lean Startup. Uczestnicy warsztatów zostali podzieleni na grupy. Poprosiliśmy każdą grupę, aby zastanowiła się nad potencjalnym produktem i potrzebą, którą może on spełniać, a następnie sformułowała hipotezę i zaprojektowała eksperyment,  który pomoże ją  szybko zweryfikować. Wśród hipotez znalazły się następujące:

  1. Właściciele zwierząt będą korzystać z możliwości wynajęcia opiekuna dla zwierząt online
  2. Pracownicy zdalni w podobnych lokalizacjach, chcą się spotkać osobiście na kawę
  3. Właściciele zwierząt są skłonni zapłacić więcej za możliwość personalizacji gadżetów dla swoich ulubieńców.

Główne wnioski z warsztatów?

  1. Nie jest łatwo zdefiniować sensowną hipotezę. Grupy poświęciły tej części dużo czasu, starając się znaleźć wartość dla potencjalnych użytkowników oraz właściwe pytanie lub problem, który chcielibyśmy im pomóc rozwiązać.
  2. Niektóre grupy straciły z oczu swoją hipotezę i skupiły się na próbach wprowadzenia na rynek swojego wymarzonego produktu, pytając o opinie, zamiast próbować zweryfikować hipotezę poprzez obserwację naturalnego zachowania potencjalnych użytkowników.
  3. Wiele miar, które zaprojektowaliśmy na początku, okazało się miernikami „próżności” (vanity metrics).  Musieliśmy je zatem przeanalizować i przedefiniować, tak aby rzeczywiście dały nam odpowiedź na pytanie zawarte w hipotezie. Przykładem takiej próżnej metryki, może być  liczba odwiedzających naszą stronę www, jeśli chcemy zbadać hipotezę, że  właściciele zwierząt będą korzystać z możliwości wynajęcia opiekuna dla zwierząt online. W tym przypadku, lepszą metryką, która potwierdza potrzebę użytkowników jest to, ile było zarezerwowanych online usług opieki nad zwierzętami domowymi przez tą stronę www.
  4. Zbudowanie makiety produktu i zaprezentowanie jej potencjalnemu klientowi,  może pomóc ujawnić luki w Twojej hipotezie, a także metrykach. Dzięki temu uzyskasz wgląd w  potencjalne problemy Twoich użytkowników, a może nawet odkryjesz, że prawdziwa wartość dla Twojego klienta znajduje się w zupełnie innym miejscu niż oczekiwałeś.