Czy znasz miejską legendę o żółtym walkmanie Sony? Historia ta, ma nam pokazać niebezpieczeństwo pytania naszych klientów o deklarację zakupu danego produktu. W tym przypadku, chodziło o nowy, żółty – bardziej “sportowy” – model walkmana. Grupa fokusowa stwierdziła, że pomysł im się podoba i są chętni do zakupu. Jednak, gdy Sony wyprodukowało tego walkmana, nikt nie chciał go nabyć.
Jak więc możemy uniknąć podobnych pułapek, starając się zrozumieć naszych klientów i ich potrzeby, ale nie pytając ich wprost? Na to właśnie pytanie odpowiada koncepcja Lean Startup!
Lean Startup mówi o tym, w jaki sposób projektować niskokosztowe eksperymenty, które pozwolą zweryfikować dowolną hipotezę dotyczącą zachowania użytkownika, bądź klienta.
Dzisiaj w HL Tech odbyły się otwarte warsztaty, podczas których stosowaliśmy podejście Lean Startup. Uczestnicy warsztatów zostali podzieleni na grupy. Poprosiliśmy każdą grupę, aby zastanowiła się nad potencjalnym produktem i potrzebą, którą może on spełniać, a następnie sformułowała hipotezę i zaprojektowała eksperyment, który pomoże ją szybko zweryfikować. Wśród hipotez znalazły się następujące:
- Właściciele zwierząt będą korzystać z możliwości wynajęcia opiekuna dla zwierząt online,
- Pracownicy zdalni w podobnych lokalizacjach, chcą się spotkać osobiście na kawę,
- Właściciele zwierząt są skłonni zapłacić więcej za możliwość personalizacji gadżetów dla swoich ulubieńców.
Główne wnioski z warsztatów?
- Nie jest łatwo zdefiniować sensowną hipotezę. Grupy poświęciły tej części dużo czasu, starając się znaleźć wartość dla potencjalnych użytkowników oraz właściwe pytanie lub problem, który chcielibyśmy im pomóc rozwiązać.
- Niektóre grupy straciły z oczu swoją hipotezę i skupiły się na próbach wprowadzenia na rynek swojego wymarzonego produktu, pytając o opinie, zamiast próbować zweryfikować hipotezę poprzez obserwację naturalnego zachowania potencjalnych użytkowników.
- Wiele miar, które zaprojektowaliśmy na początku, okazało się miernikami „próżności” (vanity metrics). Musieliśmy je zatem przeanalizować i przedefiniować, tak aby rzeczywiście dały nam odpowiedź na pytanie zawarte w hipotezie. Przykładem takiej próżnej metryki, może być liczba odwiedzających naszą stronę www, jeśli chcemy zbadać hipotezę, że właściciele zwierząt będą korzystać z możliwości wynajęcia opiekuna dla zwierząt online. W tym przypadku, lepszą metryką, która potwierdza potrzebę użytkowników jest to, ile było zarezerwowanych online usług opieki nad zwierzętami domowymi przez tą stronę www.
- Zbudowanie makiety produktu i zaprezentowanie jej potencjalnemu klientowi, może pomóc ujawnić luki w Twojej hipotezie, a także metrykach. Dzięki temu uzyskasz wgląd w potencjalne problemy Twoich użytkowników, a może nawet odkryjesz, że prawdziwa wartość dla Twojego klienta znajduje się w zupełnie innym miejscu niż oczekiwałeś.