• Główna
  • Blog
  • Chaos kontrolowany: Jak skalować Startup bez utraty kontroli

Chaos kontrolowany: Jak skalować Startup bez utraty kontroli

Dynamika startupów

Wczesny etap dynamicznego rozwoju startupu to moment definiujący fundamenty przyszłego sukcesu i otwierający drzwi do wielu możliwości. Szybki wzrost, choć ekscytujący, niesie ze sobą wyzwania, które mogą zachwiać stabilnością młodej firmy. Jak zatem skalować startup bez utraty kontroli?

W niniejszym artykule przedstawimy studium przypadku firmy, która stanęła przed tym wyzwaniem. Opiszemy, jak wspólnie wdrożyliśmy struktury i narzędzia pozwalające na uporządkowanie odpowiedzialności, wyrównanie wiedzy, usprawnienie procesów i ustalenie jasnego kierunku dalszego rozwoju. Przedstawimy trzy kluczowe kroki, które pomogły firmie w przejściu na wyższy poziom organizacji.

Wraz z rozwojem zespołu pojawiają się wyzwania, które mogą zachwiać stabilnością firmy. Komunikacja, początkowo prosta i bezpośrednia, staje się coraz bardziej skomplikowana. Niekontrolowany rozrost procesów i podziału odpowiedzialności prowadzi do frustracji, konfliktów i spadku efektywności. W tym kluczowym momencie, gdy startup staje na rozdrożu, niezbędne jest wdrożenie struktur i narzędzi, które pozwolą mu przejść na wyższy poziom organizacji i osiągnąć długoterminowy sukces.

W takim właśnie momencie wkroczyliśmy my, aby pomóc w:

  • 1️⃣ uporządkowaniu odpowiedzialności,
  • 2️⃣ wyrównaniu wiedzy i ponownym ustaleniu kierunku,
  • 3️⃣ usprawnieniu procesów poprzez eliminację marnotrawstwa i optymalizację przepływu wartości.

A wszystko to, aby umożliwić skalowanie organizacji i jej niezakłócony rozwój.

Po serii spotkań oraz rozpoznaniu potrzeb i sytuacji, zaproponowaliśmy trzy kroki:

Optymalizacja przepływu wartości

W zoptymalizowaniu przepływu wartości pomógł nam warsztat Value Stream Mapping, podczas którego uczestnicy zgłębiali tajniki efektywnego zarządzania PDLC (Product Development Life Cycle), identyfikując marnotrawstwo i optymalizując przepływ wartości. Warsztat został zaprojektowany w taki sposób, aby wizualizować i analizować cały proces, identyfikować wąskie gardła oraz ocenić aktualne wskaźniki. W jego efekcie powstała szczegółowa mapa procesu wraz z zidentyfikowanymi krokami, aktywnościami, narzędziami oraz nieefektywnościami.

 

VSM dla Product Development Life Cycle

Na podstawie mapy procesu opracowaliśmy VSM Transformation Plan, obejmujący ponad 20 działań usprawniających istniejący Product Development Life Cycle:

VSM Transformation Plan

 

Uporządkowanie odpowiedzialności

Po częściowym wdrożeniu tych działań, rozpoczęliśmy kolejny etap porządkowania: rozmowy o rolach i odpowiedzialnościach w rosnącej organizacji. Na poziomie C-suite dyskutowaliśmy, jak efektywnie podzielić następujące odpowiedzialności:

    1. budowanie kultury firmy i rozwój jej liderów,
    2. nadzór nad produktem, w tym opracowanie wizji, budowa i utrzymanie roadmapy produktowej i operacyjnej,
    3. koordynacja pracy działów i monitorowanie ryzyk.

      Rozmawialiśmy również o sposobach na efektywne delegowanie i warunkach, od których ono jest zależne, w tym: dojrzałości zespołu, posiadanych przez niego kompetencji, rodzaju wykonywanej pracy, a także ewentualnego wpływu danej decyzji na organizację. 

       

      Ustalenie celów i sposobu mierzenia ich realizacji

      W kolejnym kroku, podczas warsztatu "Budowanie dobrych metryk", skupiliśmy się na tym, jak wybierać i definiować metryki, które dostarczają wartościowych informacji i wspierają podejmowanie decyzji. Koncentrowaliśmy się na mierzeniu efektywności organizacji holistycznie z trzech perspektyw: produktu, procesów i ludzi. W Agile Studio wiemy, że oprócz metryk produktowych i biznesowych, warto monitorować także metryki procesowe, które dostarczają informacji o efektywności wewnętrznych procesów firmy. Przykładowe metryki procesowe omawiane podczas warsztatu to:

      ➡️ Time to Market: Mierzy czas potrzebny na wprowadzenie nowego produktu lub funkcji na rynek. Krótszy czas może oznaczać przewagę konkurencyjną.

      ➡️ Cycle Time: Mierzy czas potrzebny na ukończenie zadania lub procesu od początku do końca. Skrócenie tego czasu może zwiększyć wydajność i produktywność.

      ➡️ Throughput: Mierzy ilość pracy wykonanej w określonym czasie. Wyższa przepustowość może oznaczać większą wydajność.

      ➡️ Release Rate: Mierzy częstotliwość wydawania nowych wersji oprogramowania lub produktów. Wyższy wskaźnik oznacza szybsze dostarczanie wartości klientom i lepszą reakcję na zmiany rynkowe.

      ➡️ Defect Rate: Mierzy liczbę błędów w produkcie w stosunku do jego rozmiaru lub złożoności. Niższy wskaźnik oznacza wyższą jakość produktu.

      Ostatnim krokiem w pierwszym etapie porządkowania procesów i przygotowania do dalszego wzrostu było wdrożenie OKR-ów jako metody zarządzania celami, która jednoznacznie określa priorytety działania.

      Najpierw zaprosiliśmy uczestników na szkolenie „Metoda Objectives and Key Results (OKR)". Podczas szkolenia zgłębiliśmy koncepcję OKR-ów, cykl monitorowania rezultatów oraz najczęstsze błędy we wdrażaniu tej metody. Pokazaliśmy, jak OKR-y pomagają wyznaczać ambitne cele, zwiększać transparentność i osiągać lepsze rezultaty.

      Następnie, wychodząc od misji i wizji firmy, zbudowaliśmy pięć celów strategicznych dotyczących rozwoju organizacji dzięki finansowaniu, rozwojowi nowego produktu oraz budowaniu zaangażowania pracowników:

       

      Efekty działań

      Dzięki trzem powyższym krokom, osiągnęliśmy wymierny efekt składający się z:

      🚀 Zaktualizowanej struktury organizacyjnej z nowym podziałem obowiązków,

      🚀 Jednoznacznych celów i priorytetów zaplanowanych do końca roku w formie OKR-ów,

      🚀 Listy działań usprawniających proces dostarczania wartości klientom w formie Transformation Plan,

      🚀 Jasnego planu i zapału do działania!

       

      Podsumowanie

      To dopiero początek drogi, ale pierwsze kroki zostały już postawione, a tajemnice efektywności dzięki technikom VSM oraz metodzie OKR odkryte.

      Współpraca z Agile Studio pozwoliła firmie nie tylko zidentyfikować kluczowe wyzwania, ale przede wszystkim wypracować konkretne rozwiązania i wdrożyć narzędzia wspierające dalszy rozwój. Zespół jest zmotywowany i gotowy na kolejne etapy transformacji. Teraz, wyposażeni w jasno określone cele, zoptymalizowane procesy oraz strukturę wspierającą efektywność, mogą skoncentrować się na realizacji ambitnych planów i umacnianiu swojej pozycji na rynku.