W poniższym artykule opowiem więcej o koncepcji Management 3.0 – czym jest, jak powstała, gdzie najlepiej się sprawdzi oraz jakie są jej wady i zalety. A przede wszystkim, czy jest to podejście dla każdego managera bądź lidera?
Podwaliny Management 3.0
Management 3.0 to koncepcja zarządzania, która rewolucjonizuje tradycyjne podejście do pracy i kierowania zespołami. Narodziła się ona w odpowiedzi na rosnącą potrzebę zmiany w tradycyjnym zarządzaniu, kiedy to okazało się, że dotychczasowe formuły zarządzania pracownikami – wydawanie poleceń, ścisła kontrola postępu prac oraz codzienne raportowanie – przestają się już sprawdzać. Przestały one działać ze względu na nową, cyfrową erę, w której dominuje:
- ciągła i dynamiczna ewolucja priorytetów i potrzeb organizacji,
- większe zapotrzebowanie na kreatywność i szybkie rozwiązywanie problemów w miejscu pracy, w porównaniu do wcześniej częściej oczekiwanej dokładności i powtarzalności czynności,
- szukanie balansu między życiem prywatnym, a zawodowym ze strony pracowników, kiedy to wachlarz motywatorów nie sprowadza się już tylko do cyfr na koncie bankowym, ale też – choć nie chcę podążać za stereotypami – potrzeby zrozumienia, sensu i celu.
Podejście Management 3.0 skupia się na elastyczności w działaniu, współpracy między poszczególnymi pracownikami i ciągłym doskonaleniu. Ale przede wszystkim na tworzeniu takiego środowiska pracy, które wspiera kreatywność, samodzielność i rozwój pracowników. Rola managera i lidera w koncepcji Management 3.0 różni się zatem od tradycyjnej roli zarządzającego – manager nie jest już nieomylnym władcą i decydentem – staje się partnerem i doradcą. Ale o tym więcej za chwilę.
Historia Management 3.0
Korzenie podejścia Management 3.0 sięgają lat 90., a jego twórcą jest Jurgen Appelo, holenderski ekspert w dziedzinie zarządzania i przywództwa w organizacji. Jurgen Appelo, zainspirowany takimi teoriami jak Agile, Lean i teoria złożoności, rozwinął nową filozofię zarządzania. Jego wizja zarządzania 3.0 opiera się na zaufaniu, autonomii i zaangażowaniu pracowników. Opisał ją w swojej książce „Management 3.0: Leading Agile Developers, Developing Agile Leaders,” wydanej w 2010 roku. Od tego czasu stała się ona popularnym podejściem w zarządzaniu projektami i zespołami. Oto, w jakich obszarach w szczególności.
Obszary Zastosowania Management 3.0
Management 3.0 jako podejście oparte na wartościach i zorientowane na pracowników, znalazło zastosowanie w wielu branżach i organizacjach. Jest szczególnie przydatne w firmach działających w dynamicznych środowiskach, gdzie adaptacja jest kluczowa. Narzędzia i techniki tego podejścia pozwalają zespołom pracować bardziej efektywnie, podejmować szybsze decyzje i lepiej dostosowywać się do zmian na rynku. Warto również podkreślić, że Management 3.0 nie jest ograniczony tylko do firm technologicznych; może być stosowany w różnych sektorach.
Rola managera w Management 3.0
No dobrze, wszystko jasne. Ale czy to jest dla mnie jako managera czy lidera? Czy to jest dla nas jako organizacji? Już odpowiadam.
W koncepcji Management 3.0 rola managera jest bardziej partnerska, zorientowana na wspieranie zespołu i tworzenie warunków do efektywnej pracy. To podejście zakłada większą autonomię pracowników i stawia na współpracę i zaufanie jako kluczowe elementy zarządzania. Oto kilka fundamentalnych elementów roli managera i lidera w ramach tej koncepcji:
- Współtworzenie celów: managerowie nie narzucają celów odgórnie, ale współtworzą je wraz z zespołem. Działają na zasadzie wspólnego ustalania priorytetów, a cele są elastyczne, aby można je było dostosowywać do zmieniających się warunków.
- Przywództwo służebne (servant leadership): Koncepcja Management 3.0 promuje ideę, że managerowie i liderzy są w pierwszej kolejności po to, aby służyć rozwojowi ludzi. Mają za zadanie wspierać i pomagać pracownikom w osiąganiu celów, a nie narzucać im swoją władzę.
- Inspirowanie: managerowie w koncepcji Management 3.0 pełnią rolę inspiratorów. Mają za zadanie dostarczać inspiracji, motywować i wspierać swoich pracowników w osiąganiu celów. Zachęcają do samodzielnego myślenia, kreatywności i innowacyjności.
- Eliminowanie przeszkód: managerowie pracują nad eliminowaniem przeszkód i barier, które mogą hamować efektywność zespołu. Pomagają rozwiązywać problemy i usuwać przeszkody na drodze do sukcesu.
- Katalizowanie: managerowie w tej koncepcji działają jako katalizatory zmian i innowacji. Zachęcają do eksperymentowania i testowania nowych pomysłów, a także wspierają procesy ciągłego doskonalenia.
- Facylitowanie: managerowie pełnią rolę moderatorów i mediatorów, pomagając w rozwiązywaniu konfliktów i budowaniu efektywnych relacji między członkami zespołu.
- Opieka nad rozwojem: Koncepcja Management 3.0 podkreśla znaczenie rozwoju osobistego i zawodowego pracowników. Managerowie działają jako opiekunowie rozwoju, pomagając pracownikom rozwijać swoje umiejętności i karierę.
To co jako manager bądź lider, uzyskasz w zamian za to, to:
- Wzrost zaangażowania pracowników: Management 3.0 podkreśla znaczenie zaangażowania pracowników poprzez zachęcanie do współpracy, samodzielności i odpowiedzialności; kładzie nacisk na zaangażowanie i autonomię pracowników, co prowadzi do ich wyższej motywacji i kreatywności.
- Upełnomocnienie (Empowerment): Management 3.0 daje pracownikom większą odpowiedzialność za swoje działania i decyzje. Daje im również większą swobodę w wyborze narzędzi i metod pracy, co wpływa oczywiście na motywację, ale też potencjalnie – zgodnie z definicją inteligencji zbiorowej– prowadzi do wyboru lepszych narzędzi i rozwiązań
- Rozwój kompetencji: Management 3.0 zakłada ciągły rozwój kompetencji zarówno liderów, jak i pracowników. Wspiera rozwijanie umiejętności interpersonalnych, zarządzania projektem i innych potrzebnych umiejętności.
- Poprawa komunikacji: Dzięki narzędziom i praktykom z Management 3.0 zespoły komunikują się bardziej efektywnie i współpracują ze sobą.
Wracając do pytania “czy to dla mnie?”, powiedziałabym, że Management 3.0 to koncepcja, o której wiedzieć powinni wszyscy managerowie i liderzy. Powinni znać jej podstawy i wiedzieć jak i kiedy działa, tak aby na bazie tej wiedzy mogli podjąć świadomą decyzję czy ją wybrać. W moim świecie idealnym, każdy manager powinien być servant leaderem, który tworzy środowisko do wspólnej kreatywnej pracy i rozwoju.
I tu pytanie do Ciebie. Może już takim managerem czy liderem jesteś? Spójrz na grafikę poniżej i odpowiedz sobie, które ze stwierdzeń są Ci bliższe – te po prawej czy po lewej stronie?
Czy management 3.0 jest dla nas, jako organizacji?
Kiedy odpowiedzieliśmy sobie na pytanie, czy to dla Ciebie jako managera bądź lidera, możemy pójść dalej i zapytać czy to dla Was, jako organizacji i co byście mogli zyskać. Na pewno nie jest tak, że Management 3.0 to “złoty środek” na każdą bolączkę w firmie. Do tego wprowadzenie Management 3.0 może być trudne w przedsiębiorstwach o tradycyjnej kulturze zarządzania. Nie w każdej organizacji też się sprawdzi – niektóre branże np. przemysłowe, mogą wymagać bardziej scentralizowanego podejścia do zarządzania. Można zawsze jednak próbować stosować to podejście na wycinku organizacji – tam, gdzie ma to sens i przyniesie korzyści. A na poziomie firmy jest ich naprawdę sporo – sami zobaczcie:
- Wzrost innowacyjności: Management 3.0 wspiera rozwijanie kreatywności i innowacyjności w organizacji. Zachęca do eksperymentowania i wprowadzania nowych pomysłów.
- Zwiększenie wydajności: Koncepcja ta promuje samoorganizację zespołów i decentralizację decyzji. Prowadzi to do szybszych reakcji na zmiany i bardziej efektywnego zarządzania. Samoorganizujące się zespoły są szybsze i bardziej efektywne w tworzeniu rozwiązań (znów przywołam tutaj definicję inteligencji zbiorowej).
- Większa elastyczność: Management 3.0 promuje elastyczność i adaptacyjność w organizacji. Umożliwia dostosowanie się do zmieniających się warunków rynkowych i otoczenia biznesowego.
- Lepsza komunikacja i feedback: Management 3.0 promuje otwartą komunikację i regularny feedback między pracownikami a kierownictwem. To pomaga w identyfikowaniu problemów i szybkim reagowaniu na nie.
- Skupienie na wartościach: Ta koncepcja opiera się na wartościach, takich jak zaufanie, szacunek i odpowiedzialność. Wartości te pomagają budować pozytywną kulturę organizacyjną.
Podsumowanie
Management 3.0 to podejście do zarządzania, które daje organizacjom narzędzia do skutecznego radzenia sobie z wyzwaniami współczesnego biznesu. Dzięki elastyczności, zaufaniu i zaangażowaniu pracowników, przyczynia się istotnie do zwiększenia efektywności i innowacyjności przedsiębiorstwa. Jego wdrożenie może być czasem trudne, szczególnie w organizacjach, które potrzebują czasu na zmianę swojej kultury zarządzania. Warto jednak podjąć wyzwanie, bo korzyści są znaczące.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o Management 3.0 oraz poznać narzędzia i techniki stosowane w tym obszarze, zapraszam na cykl szkoleń skierowanych do managerów i zwinnych liderów.